Naar de kust - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Martin & Evelien Hoogerbrugge - WaarBenJij.nu Naar de kust - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Martin & Evelien Hoogerbrugge - WaarBenJij.nu

Naar de kust

Blijf op de hoogte en volg Martin & Evelien

19 September 2015 | Zuid-Afrika, Knysna

Hallo allemaal,

Na een lekker ontbijt in Swaziland moesten we weer verder. Nog een leuk feitje: de serveersters hadden allemaal dezelfde jurken aan.
Zo'n jurk heet een 'Makoti'. Deze jurk wordt in Swaziland gedragen wanneer een vrouw op visite gaat bij haar schoonmoeder. Uit respect voor haar en de rest van haar schoonfamilie.

Op onze weg naar St. Lucia was het weer genieten geblazen. Het is helemaal niet erg om hier lange stukken te rijden.
Aangekomen in St. Lucia hebben we 's middags direct een boottocht gemaakt. Tijdens de tocht door het iSimangaliso Wetland Park hebben we veel nijlpaarden en krokodillen gespot.
De nijlpaarden in de rivier waren een stuk minder schuw dan degene welke we zagen in het Krugerpark.

De volgende dag stond er een safari in het Hluhluwe park op de planning. Om 5 uur 's ochtends werden we opgepikt vanuit ons hotel.
In eerste instantie hadden we 3 Noorse medepassagiers. Het was nog een uur rijden met de safari jeep (omgebouwde Toyota pick-up).
Na ongeveer een half uur rijden maakte de auto ineens een enorme klap en stonden we direct stil op de weg. Links naast ons werden we ineens ingehaald door onze eigen linker achterwiel.
Het wiel was gewoon compleet er vanaf!! Daar sta je dan om half 6 's ochtends midden in een township midden op een kruispunt....
Gelukkig hebben we niets aan het ongeluk overgehouden. Enkel had Evelien wat hoofdpijn omdat ze met haar hoofd tegen een stang van het dak aan kwam.
Martin had geen problemen want die lag nog een beetje met z'n hoofd naar beneden te dutten.
Na een tijdje wachten langs de kant van de weg kwam een andere safari jeep ons ophalen en kwamen we alsnog aan in het park.
We hebben eerst met een andere groep het begin van het park gezien. Daarna was onze eigen gids er weer met een andere auto.
De safari was weer erg leuk. Het is toch net weer een andere vegetatie dan het Krugerpark.
Na een hobbelige terugreis zijn we nog even lekker naar het strand geweest. We hebben 's avonds lekker in de stad gegeten. Dit was de eerste keer dat we buiten het hotel hebben gegeten.

's Ochtends zijn we vroeg weer vetrokken richting Umhlanga, dit ligt vlak bij de stad Durban.
We zijn iedere ochtend vroeg wakker en liggen vroeg op bed. Het Zuid-Afrikaanse slaap ritme zit er goed in bij ons.
In Umhlanga hebben we voor het eerst echt ff lekker geshopt. Deze stad is behoorlijk 'verwesterd'.
We wilde toch graag Durban zien en zijn er doorheen gereden met de eigen auto.
Echter is Durban zo groot en chaotisch dat we ervoor hebben gekozen om er ook enkel doorheen te rijden.
Het was wel fantastisch om te zien hoe deze stad leeft. Wat een bedrijvigheid en drukte op straat!
Uiteindelijk zijn we nog wel naar het Moses Mabhida Stadion geweest. Het Nederlands elftal heeft enkele wedstrijden in dit stadion gespeeld tijdens het WK voetbal 2010.
Dit stadion ligt een stukje buiten de stad Durban. Tijdens de tour hebben we het stadion goed kunnen bekijken.

Volgende dag, 18 september, Martin's vader is jarig! Dit hebben we uiteraard die avond gevierd met een biertje en een wijntje.
Maar voordat we dat konden doen hadden we een drukke dag voor de boeg!
's Ochtends hadden we een vlucht van Durban (King Shaka Airport) naar Port Elizabeth.
Eerst onze auto inleveren en dan hop de lucht in. We hadden een goede vlucht in een mooi klein vliegtuig met fijn personeel.
In Port Elizabeth konden we gelijk weer onze volgende auto ophalen en door naar Addo.
We hebben 1,5 uur gevlogen, maar wat is het landschap enorm veranderd! Alles is veel groener en de begroeiing is voller en lager.
Onze laatste 16 km was over een onverharde weg, bergop, zonder vangrail. Oftewel een prachtige rit.
Wauw, wat een prachtig uitzicht bovenop de berg! Ons huisje was werkelijk waar een sprookje.
's Middags hebben we gelijk een safari gedaan naar het Addo Elephant Park. 'Gezellig' met 4 Franse dames van begin 60.
Wat een onbeschofte, wijndrinkende, hard pratende, Engels weigeren te spreken Franse mutsen waren dat zeg! Gelukkig konden wij er af en toe ook nog om lachen.
Onze Afrikaanse gids had ook geen idee wat hij ermee aan moest en zocht gelukkig contact met ons.
De safari was echt geweldig. De olifanten liepen op nog geen meter van onze auto!
's Avonds lekker gegeten, geskypt met Zegveld en genoten van ons huisje.
Wat een lange maar prachtige dag was dit weer.

's Ochtends werden we heerlijk uitgerust wakker en pakte we na ons ontbijt weer de auto.
Nu richting Knysna, dit ligt aan het begin van de West-Kaap.
De rit was qua natuur weer ongelooflijk mooi. Wat is de natuur toch prachtig!
Ons hotel net iets buiten Knysna is ook prachtig, we kijken vanuit onze kamer uit op het meer. Een geweldig uitzicht.
We zijn samen lekker de stad in geweest en lekker uit eten geweest. Tijdens het eten kwamen we ineens in het restaurant weer een groot deel van de Nederlanders tegen die met de enorme bus in Hazyview aan kwamen.
Dat was weer enorm gezellig!
Na gebeld te hebben met IJsselstein nu lekker slapen :)

Het lijkt een steeds groter probleem te worden.... het internet.....
Een blog plaatsen duurt al enorm lang. Foto's gaan we morgen, als we meer tijd hebben, proberen te plaatsen :)

Liefs,
Martin en Evelien

• 20 September 2015 - 15:00

Thea:

Leuk om te lezen! Wat zien jullie veel zeg!! Veel plezier nog de komende weken. ..

• 20 September 2015 - 21:43

Leonie:

En weer zo'n indrukwekkend verhaal!! leukleukleukleuk

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 23 September 2015 - 21:22

Maarten Dolman:

Wat een mooi verslag, jullie genieten en wij mee!!
    Fijn dat alles goed verloopt.
    We zijn benieuwd wat jullie verder weer beleven en zien. Met een hartelijke groet vanuit IJsselstein. Aan de andere kant van de Zee!!!